VW TDI + DSG - erfaringer?
Knut B
2005-06-03 15:41:57 UTC
Hei,
funderer på en VW Touran med 1.9l 105hk TDI. Men hva så med girkasse..?
Kunne tenke meg automat, altså i dette tilfellet en 6 trinns DSG kasse. Noen
som har erfaringer med denne typen kasse; både bruksmessig og ikke minst med
tanke på slitestyrke og holdbarhet. (TDI + automat (tiptronic) har vel ikke
vært kjent som det mest seiglivede på markedet...) DSG kassa er vel relativt
ny, så hvordan er det med brukserfaringer? Har ingen planer om å chippe
motoren, så girkassa skal få leve i fred og ro med de originale 250NM
dreiemoment.

Anyone?

Knut
Clas Mehus
2005-06-03 21:38:31 UTC
Post by Knut B
[...]
Har ikke selv erfaringer. Men, ja, den er realtivt ny, så det er vel
vanskelig å si med mindre man ikke sitter med inside-info fra
feilstatistikken til VAG. Element blir jo også hvor lenge du har tenkt
å ha bilen -- kjøper man bilen ny, i privat sammenheng, og ikke skal
ha den mer enn 5 år skal det vel noe til for at det ikke blir en
reklamasjonssak om det skulle være problemer...
--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."
7***@c2i.net
2005-06-04 07:40:12 UTC
Post by Knut B
[...]
Har ikke selv erfaringer heller, men vurderer Passat med 2.0 TDI DSG.
Snakket med selger på Møller om holdbarhet på kassa. Ifølge han hadde han
solgt Mange Touran med DSG til blant annet håndverkere som drar tunge
tilhengere/tung last, og pr dags dato hadde ikke han hørt om noen havarerte
DSG kasser. Den begynner jo dessuten å bli 2-3 år allerede så hadde det vært
mye problemer med den hadde vi vil hørt det.
Chello
2005-06-04 10:51:18 UTC
Post by Knut B
[...]
Har selv en Touran med 2.0 TDI og DSG. Har aldri hatt problemer med den.

Jeg vet de byttet noen DSG-kasser til å begynne med, men nå er de nok
rimelige trygge. Jeg mener jeg har lest en plass at mesteparten av
Touranene som blir solgt i Tyskland har DSG, og det begynner vel å bli
endel.
Kjell Pettersen
2005-06-06 16:24:58 UTC
Post by Knut B
[...]
Naboen har en slik en og jeg ble positivt overrasket over girkassa.
Forbruket ligger hos han mellom 0.4 og 0.5, det skal legges til at han nok
kjører ganske pent.

Han har fått byttet en lås, ellers har den vært feilfri det ca året han har
hatt den.

For egen del hadde jeg nok valgt en annen bil i denne prisklassen, men det
var ikke det du spurte om.. :-)
--
Kjell P.
- bilpoet på www.bilrim.no
Jens Kr. Kirkebø
2005-06-12 11:19:44 UTC
Post by 7***@c2i.net
[...]
Jeg har hatt min et år (Touran 2.0TDI DSG) og trekker stadig rundt på
henger på 1000-1500kg. Har også trukket lift på nesten 2000kg. Bilen
(og girkassa) ha sålangt vært helt feilfri med unntak av en liten bug
i Navi-systemet som fikses ved firmware-oppgradering. Touran ser
generellt ut til å være svart lite plaget av barnesykdommer heldigvis.
Jon Moholth
2005-06-12 16:55:24 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Hva slags bug er det du har hatt i navigasjonssystemet?

Jeg hadde en hvor systemet skiftet over til miles pr. hour hvis systemet sto
på uten at tenningen var på, og lysene ble skrudd av eller på eller at
dørene ble åpnet eller lukket. Har du noe annet?

Jeg har akkurat oppdaget at pilen som viser hvilken himmelretning man kjører
i er speilvendt (øst går mot vest) hvis det ikke er noe aktiv destinasjon.
Den tenkte jeg at jeg skulle klage på.
--
Jon
DoD#2214
Jens Kr. Kirkebø
2005-06-12 19:59:33 UTC
Post by Jon Moholth
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Nei, samme bug. Plager meg ikke _så_ mye så jeg orker ikke bestille
time spesielt til det. Venter til første service.
Jon Moholth
2005-06-13 19:02:07 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by Jon Moholth
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Jeg er nok for utålmodig til slik venting. På min er det hvertfall noe slik
long-life greier, så de antyder mellom 30K og 50K km før første service,
alternativt 2 år. Det å ha en slik feil såpass lenge ligger ikke for meg.
--
Jon
DoD#2214
Chello
2005-06-17 09:16:14 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by 7***@c2i.net
[...]
Fikk du noen nye funksjoner i tillegg på oppgraderingen (tenker da på
muligheten til f.eks å spille av MP3)?
Jon Moholth
2005-06-19 22:15:16 UTC
Post by Chello
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by 7***@c2i.net
[...]
Vet du om en slik oppdatering finnes? Eller er det bare noe du tror. Jeg
har den oppgraderingen Kirkebø skriver om, og jeg kan ikke spille MP3 i min
spiller, hverken med spilleren i dashbordet eller på CD-veksleren.
--
Jon
DoD#2214
Chello
2005-06-20 08:27:20 UTC
Post by Jon Moholth
Post by Chello
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by 7***@c2i.net
[...]
Nei, jeg vet ikke om det finnes, men det hadde vært topp om de kunne få
lagt det inn. Burde ikke være mye arbeid for Blaupunkt..

Nei, det blir nok iPod og Icelink på meg (har ikke CD-veksler og det er
tungvint å ta ut Navi-cd'en for å spille musikk :)
Chello
Glemte en ting: kan du ha navi-platen i veksleren eller må den stå i dashen?
Anonym
2005-06-20 10:35:18 UTC
On Mon, 20 Jun 2005 11:30:43 +0200, Chello
Post by Chello
Glemte en ting: kan du ha navi-platen i veksleren eller må den stå i dashen?
Er det et så simpelt system at naviplata må stå i?
Bra systemer er sånn at de lagrer de nødvendige kartdata i minne, så
kan man se på film eller høre på musikk eller no sånt mens man kjører,
og fortsatt får instruksjoner.
--
Anonymous car abuser!
1988 Audi 100 Turbo Quattro Avant - Til salgs!
2005 Nakamura Summit
Eirik O. Østensvik
2005-06-20 14:14:51 UTC
Post by Anonym
Bra systemer er sånn at de lagrer de nødvendige kartdata i minne, så
kan man se på film eller høre på musikk eller no sånt mens man kjører,
og fortsatt får instruksjoner.
Bra systemer har en egen dedikert kartdvd-leser,så slipper du å tenke på
plata i det hele tatt.
--
Eirik O. Østensvik
-03 Honda S2000 hardtop
Hmm.. Noen sugemotorer er helt ok da..
Anonym
2005-06-20 21:00:52 UTC
On Mon, 20 Jun 2005 16:14:51 +0200, "Eirik O. Østensvik"
Post by Eirik O. Østensvik
Post by Anonym
[...]
Problemet med det er at det tar for mye plass.
2005 Nakamura Summit
KAS
2005-06-20 21:02:03 UTC
Post by Eirik O. Østensvik
Post by Anonym
[...]
Det er sikkert derfor alle bra systemer sitter i store biler, og de
små er avsett med skit.
--
/KAS
'97 A8 4,2 quattro tiptronic sport
|------ Quattro ergo Zoooom! -----|
Eirik O. Østensvik
2005-06-20 21:01:42 UTC
Post by Anonym
Problemet med det er at det tar for mye plass.
De aller fleste biler har plass under setet da. Men det blir sef en boks
til å plassere i bilen.
Jon Moholth
2005-06-20 21:17:57 UTC
Post by Chello
[...]
Jeg har ikke prøvd om det går å ha den i veklseren, men det har liksom ikke
vært så aktuelt. Jeg skal prøve det engang.

Ellers, jeg tror nesten at alt som er fabrikkmontert på VW og Audi trenger
å ha CD'en inni. Og systemet er bra til tross for at CD'en må stå i. Med 6
plater ekstra er det liksom ikke et akutt problem at jeg må skifte CD'er
hele tiden.
--
Jon
DoD#2214
Anonym
2005-06-20 21:27:51 UTC
On Mon, 20 Jun 2005 23:01:42 +0200, "Eirik O. Østensvik"
Post by Eirik O. Østensvik
Post by Anonym
Problemet med det er at det tar for mye plass.
De aller fleste biler har plass under setet da. Men det blir sef en boks
til å plassere i bilen.
Under førersetet mitt er det dårlig plass, under passasjersetet er
allerede gyro montert.. Men ja, jeg har lyst på en DVD veksler elns,
men det er det ikke plass til annet enn inni dashbordet, og da uten
mulighet til å komme til på en enkel måte..