Patrikkelfilter-bremsekloss?
KAS
2006-05-29 21:06:47 UTC
Sitter og sikler ned brosjyren på nye Audi Allroad. Stusser veldig
over specs tabellen.

Nei, det er faktisk ikke fuktigheten jeg har påført det tykke,
glansede papiret som gjør at det kan virke som om spesifikasjonene på
modellen med partikkelfilter er så rare. Det står faktisk at den veier
15 Kg mer, og aksellererer 0,3 sekunder saktere fra 0-100 enn den uten
dette filteret.

Det var da pokker til filter!?
--
/KAS
'97 A8 4,2 quattro tiptronic sport
|------ Quattro ergo Zoooom! -----|
Espen Olsen
2006-05-29 21:23:53 UTC
Heter det ikke Allrad?
KAS
2006-05-29 21:49:17 UTC
Post by Espen Olsen
Post by KAS
Sitter og sikler ned brosjyren på nye Audi Allroad. Stusser veldig
over specs tabellen.
Heter det ikke Allrad?
Det er noe som heter det ja, men bilmodellen til Audi heter likefullt
allroad (med liten a faktisk), og det har den alltid gjort.
|------ Quattro ergo Zoooom! -----|
Frode Strand
2006-06-02 17:39:23 UTC
Post by Espen Olsen
Post by KAS
Sitter og sikler ned brosjyren på nye Audi Allroad. Stusser veldig
over specs tabellen.
Heter det ikke Allrad?
Allrad(antrieb) er tysk for allhjul(sdrift) eller firhjulstrekk som vi
sier.

Jens Kr. Kirkebø
2006-05-29 21:28:35 UTC
Post by KAS
[...]
Hvis du ser på spesifikasjonene på Touran så ser du også at 170hk
utgaven med partikkelfilter bruker omkring 5% mer drivstoff enn 140hk
utgaven uten. Så det virker som om det trengs litt effekt til å drive
filteret ja...
Clas Mehus
2006-05-30 11:07:18 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Dette trenger vel ikke være pga. filteret, men hvordan motoren er
programmert og andre komponenter for å gi den økte effekten.
--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."
Jens Kr. Kirkebø
2006-05-30 15:39:17 UTC
Post by Clas Mehus
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Kanskje. Men slik er det ikke på de mindre motorene, 130hk TDI bruker
ikke mer enn 115hk TDI f.eks. Og hvorfor bare tilby en 170hk utgave
med filter og en 140hk uten ? Virker litt som om de vil maskere det
faktum at filteret stjeler effekt og øker forbruket synes jeg.
Dag-Erling Smørgrav
2006-05-30 16:07:24 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Jeg vil heller tro at den større motoren nettopp grunnet større
forbruk trenger et partikkelfilter for å møte miljøkravene.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
2
2006-05-30 21:01:04 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by Clas Mehus
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Hej I skal da bare pille filteret af når I har købt bilen, så sparer
i vægt, og motor yder mere igen.

Der er rimelig fin gennemgang i filter, men alligevel det sløver
gennemgangen lidt. I kan selv prøve med en støvsuger at suge i fri
luft, og så sætte en papirpose eller tøj foran, det sløver jo lidt.

Hilsen

Torben
Danmark
Clas Mehus
2006-05-30 21:16:42 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
[...]
Ser man i sverige leveres de fleste VW TDI-motorene med filter.
Hvorfor det i Norge er kun enkelte tror jeg kan henge sammen med pris.
1.9TDI-105, som er den mest populære, blir vel altså noe dyrere med
filter -- med at det i norge ikke er noen gevinst med at bilen er mer
miljøvennlig -- faktisk blir jo økt vekt også økt avgift til staten.
Gevinsten måtte i så fall være den pesonlige følelsen for at man gjør
"litt for miljøet".

130 og 115 hk-motorene er en annen motor enn 140/170. Forskjellene i
effekt her er heller ikke så stor. Det er nødvendigvis ikke bare
programmeringen av motorene som gjør en forskjell effektmessig, men
også visse komponentforskjeller. 1.9TDI-motoren har vært på markedet i
mange år, i mange forskjellige modeller og effektutgaver. Her har det
imidlertid vært småforskjeller mellom modeller og mange oppdateringer.
Jens Kr. Kirkebø
2006-05-30 21:47:14 UTC
Post by Clas Mehus
[...]
Fant tekniske data med og uten filter på de tyske sidene. Forskjellen
er der, men ikke veldig stor, ca. 2%. Data for TDI 140hk DSG:

Kraftstoffverbrauch, l/100 km
CO2-Emission, g/km 4)

Innerorts
8,3-8,4