Skramling og dunking i motor. Skjært seg?
Kenneth Larsen
2004-09-02 19:55:05 UTC
Hei, plutselig stoppet motoren på bilen min på motorveien i 80 km. i timen.
Så starter jeg den på gir og oppdager at varmen stiger alvorlig fort opp mot
rødt. Får kjørt bilen en 100 meter og stopper motoren. Lar den kjøle seg ned
og starter den igjen.

Men nå er det en forferdelig skramling og dunking i motoren, og
tomgangsturtallet er det halve av det det pleier å være.

Noen som har noen ide om hva som kan ha gått galt??

--
Mvh.
kenneth Larsen
Tore Wik
2004-09-02 22:14:21 UTC
Post by Kenneth Larsen
[...]
Høres ut som om tannreima har "tannet over" og er ute av justering. Regn med
i beste fall full ventilsjau, byttemotor er nok beste alternativ.

Det hadde hjulpet _litt_ om du sa noe om biltype, da. Drives vannpumpa av
tannreima kan det godt hende det hele skyldes at den har kjørt seg fast.

mvh
Tore Wik
Kenneth Larsen
2004-09-02 22:39:47 UTC
Post by Tore Wik
Det hadde hjulpet _litt_ om du sa noe om biltype, da. Drives vannpumpa av
tannreima kan det godt hende det hele skyldes at den har kjørt seg fast.
Beklager så mye. Det er en Toyota Camry 2.0 GLI -87 modell.
Ja jeg mener vannpumpen drives av tannreimen.

Det er litt forskjellig info ute å går ang. konsekvensen av at tannreimen
hopper over noen tenner: Det er påstått diverse plasser at denne motoren
skal tåle dette uten å skade noe!!??
Noen som vet mer om det?

Ellers kan det jo høres ut som om vannpumpen kan være gåen ja, siden bilen
overopphetet. Men lyden høres ut til å komme fra "toppen" av motoren, og
ikke fra vannpumpen.

--
Mvh.
Kenneth Larsen
Knut Oddvar Riisøen
2004-09-03 05:55:38 UTC
Post by Kenneth Larsen
[...]
Det stemmer at det er en "non interference" motor som tåler at
registerreimen _ryker_, men jeg ville ikke kjørt mer med den slik den er
nå, få den tauet til et merkeverksted og få dem til å ta en rask kikk.
Kanskje er du heldig.
Post by Kenneth Larsen
Ellers kan det jo høres ut som om vannpumpen kan være gåen ja, siden
bilen overopphetet. Men lyden høres ut til å komme fra "toppen" av
motoren, og ikke fra vannpumpen.
Det kan jo ha begynt med vannpumpen, men stadig overoppheting er jo ikke
bra så kanskje noe annet har blitt skadet som en følgeskade, siden du har
kjørt med bilen i ustand en stund. Motorvasken kan ha gjort reimen
sleipere, slik at det ble letter for den å "glippe" dersom det er det som
har skjedd.
--
Knut O.
'00 RX300
Tore Wik
2004-09-03 07:01:17 UTC
Post by Kenneth Larsen
Post by Tore Wik
[...]
Dersom tannremmen "tanner over" vil ventilene åpne og lukke til feil tid, og
du vil få tenningsbank. Dette kan være den skramlingen du hører.
Ta den med til verksted, annet nytter ikke (om du ikke skrur selv, da)

mvh
Tore Wik
Jon Holtan
2004-09-03 10:36:59 UTC
Post by Kenneth Larsen
Post by Tore Wik
[...]
Du sier at du startet motoren og kjørte hjem.
Hvordan går den da, som vanlig (bortsett fra skranglingen) eller
fusker den og vanskelig å starte.
Hvis reima har hoppet over noen tenner får du sannsynligvis ikke
startet motoren i det hele tatt, vil iallefall gå urent.

Har heller tro på vannpumpe teorien..

JOH
Kenneth Larsen
2004-09-03 15:19:06 UTC
Post by Jon Holtan
[...]
Nei den gikk ikke som vanlig, og jeg kom heller ikke helt hjem. Kom ca. en
km. men da begynte tempen å bli såpass at jeg ikke turde mer og stoppet. Den
virket uten kraft, og hadde et lavere turtall en vanlig. Oppførte seg litt
som den gjorde en gang når den kun gikk på tre plugger!!??

Samtidig så prøvde jeg såvidt å starte den i dag når den var kald igjen, og
da virket det nesten som om den gikk som normalt (Utenom den forferdelige
bankingen da som fremdeles er der). Men nå kjørte jeg ikke (Det tør jeg
ikke), så jeg vet jo ikke noe om hvordan den går.

Men kan en vannpumpe som ryker lage en så forferdelig lyd da??

--
Mvh.
Kenneth Larsen
Eyvind Spangen
2004-09-03 16:08:22 UTC
On Fri, 3 Sep 2004 17:19:06 +0200, "Kenneth Larsen"
Post by Kenneth Larsen
Men kan en vannpumpe som ryker lage en så forferdelig lyd da??
Ja, det kan den. Lyden forplanter seg i hele motoren og lager et
fryktelig bråk hvis det blir ille nok..
--
MVH
Eyvind Spangen
Kenneth Larsen
2004-09-03 17:58:45 UTC
Post by Eyvind Spangen
Post by Kenneth Larsen
Men kan en vannpumpe som ryker lage en så forferdelig lyd da??
Ja, det kan den. Lyden forplanter seg i hele motoren og lager et
fryktelig bråk hvis det blir ille nok..
Tror jeg går for følgende teori jeg:

Bakgrunn:
Bilen har altid vært litt "varmblodig" i den forstand at den har kjølt litt
dårlig i køkjøring og på tomgang. Dette har ikke vært noe utbredt problem et
jeg ved hjelp av varmeapparat og motorvifte har klart å holde den i sjakk og
hindre koking.

Men dette ble verre nå etter at jeg fikk den igjen fra verkstedet og den ble
varm mye fortere og oftere. Jeg klarte fremdeles å forhindre at den kokte så
det skal ikke ha oppstått noe spes. på grunn av dette. Slik var den nå i de
to dagene etter at jeg fikk den fra verkstedet.

Hele denne tiden har den kjølt fin i større hastigheter og på motorveien.
Aldri blitt varm da, og har lagt på fin driftstemperatur.

Men så plutselig i går stopper bilen opp på motorveien. Og så oppdager jegt
at den er kokvarm når jeg starter den på gir på direkten etter at den
"kubbet". Da kokte den.

Så får jeg denne skramlelyden i motoren. Og det virket som om den fusket noe
forferdelig på tenningen. Men dette var mens den fremdeles var varm. I dag
når kald starter den fint, turtall som normalt ved start av kald motor. Og
klarer man å høre forbi skramlingen så går motoren fin fint!

Så jeg regner med at svaret på gåten er at vannpumpen har vært dårlig lenge,
og røyk helt i går. Derfor skramlingen nå!

Høre dette fornuftig ut for andre??
Og til slutt et spørsmål: Hvordan ryker en vannpumpe? Sånn rent teknisk
mener jeg.

--
Mvh.
Kenneth Larsen
Jon Olav Holtan
2004-09-04 18:28:38 UTC
Post by Kenneth Larsen
Post by Eyvind Spangen
Post by Kenneth Larsen
[...]
Alt peker jo mot vannpumpa her så du har nok rett.

JOH