Airbag lampe som lyser (Audi)
T. Hansen
2003-10-15 16:04:18 UTC
Audi 100 2.6 Q - 93

Hadde bilen min på verksted for å fikse noe i passasjer døra. Etter at
jeg fikk den tilbake, virket ikke speiljustering på den siden. Jeg
sjekket sikringer uten å finne feil, men neste gang jeg startet bilen
begynte Airbag lampa lyse (etter å ha blinket en stund). Det gjør den
hele tida nå.

Jeg regner med at det skjedde noe når jeg rota med sikringene (den
lampa er samme sikring som speilet) og at det derfor ikke er noen
reell feil med Airbagen. Fikk sikkert ett feilsignal, og må resettes
elns for å slokke.

Noen som vet noe?
Må jeg til ett verksted for å gjøre dette? (pris?)

Det er vel også en slags computer med menystyring på
klimaanlegget..(??) Kan man gå inn der og gjøre noe? Hvordan kommer
man inn?

TIA

mvh
T. Hansen

http://www.geocities.com/t5pc2003/
Knut Arne Glesne
2003-10-15 16:19:13 UTC
Post by T. Hansen
[...]
Har du prøvd å ta ut sikringen igjen, rense denne og holderen (i hvertfall
sjekke at det ikke ligger noe grums der, og at det er god kontakt) og
sette den inn igjen?
For å resette alt sammen kan du jo ta av jordkabelen fra batteriet, la
bilen stå en stund og koble til igjen.
Post by T. Hansen
Det er vel også en slags computer med menystyring på
klimaanlegget..(??) Kan man gå inn der og gjøre noe? Hvordan kommer
man inn?
Nordicaudi.com har en fin oversikt over dette, dette er vel den som passer
din bil:
http://www.nordicaudi.com/index.htm?faq/ovrigt/000619_obd91/obd91_index.htm
--
Knut Arne Glesne
'86 Coupé quattro i garasjen
Jon Olav Holtan
2003-10-15 17:59:58 UTC
Post by T. Hansen
[...]
Eh, er det ikke rimelig å tro at det er verkstedet som har rota?
De har jo tross alt demontert noe i passasjerdøra.
Ville tatt bilen tilbake og bedt de reparere det.. Gratis selfølgelig.

JOH
Alf E. Helseth
2003-10-16 09:15:08 UTC
Post by Knut Arne Glesne
Post by T. Hansen
[...]
Denne var nyttig! Skal ta vare på den i tilfelle jeg får problemer.
Nesten imponert over at det er så mange muligheter for feilsøking på
såvidt "gammel" bilelekronikk.

Trodde man her ved problemer kun byttet "svarte bokser" til det ble i
orden igjen.

-Alf
T. Hansen
2003-10-17 16:38:46 UTC
En som kaller seg "Knut Arne Glesne"
Post by Knut Arne Glesne
Har du prøvd å ta ut sikringen igjen, rense denne og holderen (i hvertfall
sjekke at det ikke ligger noe grums der, og at det er god kontakt) og
sette den inn igjen?
Nå går den samme sikringen på speilene, og de fungerer jo. Ellers
sitter sikringsboksen inne i bilen og er ikke utsatt for noe møkk og
skitt...
Post by Knut Arne Glesne
For å resette alt sammen kan du jo ta av jordkabelen fra batteriet, la
bilen stå en stund og koble til igjen.
Jeg prøvde dette uten hell. Hva definenerer du som en stund? Jeg lot
den stå i ca. 5 min.
Alle programmerte radiokanaler resatte seg ihvertfall ;-)
Takker!

http://www.geocities.com/t5pc2003/
Knut Arne Glesne
2003-10-17 17:17:43 UTC
Post by T. Hansen
Nå går den samme sikringen på speilene, og de fungerer jo. Ellers
sitter sikringsboksen inne i bilen og er ikke utsatt for noe møkk og
skitt...
De kan jo fortsatt irre, men siden speilene fungerer som de skal er jo
dette i orden ja..
Post by T. Hansen
Post by Knut Arne Glesne
[...]
Har ingen anelse om hvor lenge feilkoder og sånt blir liggende, ring et
Audi-verksted og spør..
Siden 5 min ikke gjorde noen forskjell (bortsett fra radiokanalene da..)
så kan du jo prøve litt lengre tid.. Over natten burde i hvertfall holde.
--
Knut Arne Glesne
'86 Coupé quattro i garasjen
T. Hansen
2003-10-23 10:10:51 UTC
Post by Knut Arne Glesne
Siden 5 min ikke gjorde noen forskjell (bortsett fra radiokanalene da..)
så kan du jo prøve litt lengre tid.. Over natten burde i hvertfall holde.
Tja, kanskje verdt ett forsøk, men eneste problemet blir vel da å få
låst bilen over natta(???) Og siden den står ute i gata.....

http://www.geocities.com/t5pc2003/
Knut Arne Glesne
2003-10-23 10:14:07 UTC
Post by T. Hansen
Post by Knut Arne Glesne
[...]
Du får vel låst den selv om det ikke er noe strøm? Bruke nøkkelen?
--
Knut Arne Glesne
'86 Coupé quattro i garasjen
T. Hansen
2003-10-23 15:39:17 UTC
Post by Knut Arne Glesne
Post by T. Hansen
Tja, kanskje verdt ett forsøk, men eneste problemet blir vel da å få
låst bilen over natta(???) Og siden den står ute i gata.....
Du får vel låst den selv om det ikke er noe strøm? Bruke nøkkelen?
Nja....ikke sikker på om alt går på strøm, men hvis jeg klarer å låse
dører fra innsiden og førersiden fra utsiden, vil bakluka og
bensinlokket fortsatt stå åpen. Ikke for at det har så utrolig masse å
si, men det reker nok narkomane her som titter inn i hver eneste bil
på natterstid. Og er det ett eller annet som er åpent er de der med en
gang.
Men, tenkte jeg skulle teste det på jobben....blir jo ståendes noen
timer og litt mere trygt der.

http://www.geocities.com/t5pc2003/
Knut Arne Glesne
2003-10-23 15:58:55 UTC
Post by T. Hansen
Post by Knut Arne Glesne
[...]
Ok, forstår... Er vant til bygda jeg veit du, er ikke så farlig her..:-/
Post by T. Hansen
Men, tenkte jeg skulle teste det på jobben....blir jo ståendes noen
timer og litt mere trygt der.
Høres fornuftig ut.
--
Knut Arne Glesne
'86 Coupé quattro i garasjen
Thomas Bjørseth
2003-10-23 18:34:38 UTC
Post by Knut Arne Glesne
[...]
Hva hvis du åpner panseret, låser bilen med sentrallåsen og deretter
kobler fra batteriet. Så låser du opp førerdøra med nøkkel. Uten strøm
burde ikke alle de andre dørene eller tanklokket låses opp. Dermed har
du en nøkkelåpnet dør mens resten er låst. Det er kanskje verdt et
forsøk?

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
1999b/2000 Audi A4 1,8 TQ
Mail: thomas-***@bjorseth.no
T. Hansen
2003-10-23 18:48:03 UTC
Post by Knut Arne Glesne
[...]
Vel, du kan jo prøve å finne batteriet under panseret på en Audi 100
-93.....
Det sitter under baksetet serru :-P

Dette gjelder vel kanskje for alle Audi'er fra -91 elns og oppover??

http://www.geocities.com/t5pc2003/
Thomas Bjørseth
2003-10-23 19:04:34 UTC
On Thu, 23 Oct 2003 20:48:03 +0200, T. Hansen
Post by T. Hansen
Post by Thomas Bjørseth
[...]
Følg min anvisning, men glem alt om panseret og åpne opp den ene bakdøra
i stedet. SÅ vanskelig kan det da ikke være? ;-)
Post by T. Hansen
Dette gjelder vel kanskje for alle Audi'er fra -91 elns og oppover??
Mulig det. Jeg hadde batteriet under panseret på min Audi 80 fra 1989. I
min nåværende 1999b/2000 Audi A4 må jeg innrømme at jeg ikke har sett
etter batteriet på de seksten månedene jeg har hatt bilen... ;-)

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
1999b/2000 Audi A4 1,8 TQ
Mail: thomas-***@bjorseth.no
Bjørn Tore Hagen
2003-10-23 19:08:30 UTC
Post by T. Hansen
Vel, du kan jo prøve å finne batteriet under panseret på en Audi 100
-93.....
Det sitter under baksetet serru :-P
Dette gjelder vel kanskje for alle Audi'er fra -91 elns og oppover??
Audi A6 1996 har batteriet under baksetet hvis det er montert klimaanlegg
(for da blir det ikke plass fremme). Men modellene uten klima har
batteriet i motorrommet. Vet ikke hvordan det er med modeller før og etter
96.
--
Bjørn Tore Hagen
1998 Mazda 323F 1.8 GLX
1984 Yamaha ET340P
Bjørn Tore Hagen
2003-10-23 19:15:52 UTC
On Wed, 15 Oct 2003 18:04:18 +0200, T. Hansen
Post by T. Hansen
[...]
Reparerte en gang et dashbord til en '96 A6 (loddet fast ene
kontaktpunktet til oljetemperaturmåleren). Etter at vi hadde montert det
på plass igjen begynte airbaglampa å lyse. Eieren tok det med i en
forsikringssak etter å ha kjørt på en sau, og fikk et audiverksted til å
nullstille den. De stilte spørsmålstegn ved om dette faktisk skjedde når
han kjørte på sauen siden feilkoden indikerte at strømmen hadde vært
koblet fra eller noe, men han fikk ihvertfall nullstilt den gratis.

Dette burde ikke være noe som et verksted burde ta noe særlig for, er jo
sikkert gjort på 2 min.

Uansett burde du gå til verkstedet som har fiklet med bilen og bedt dem om
å ordne opp.
--
Bjørn Tore Hagen
1998 Mazda 323F 1.8 GLX
1984 Yamaha ET340P
Eyvind Spangen
2003-10-23 19:56:48 UTC
On Thu, 23 Oct 2003 21:07:20 +0200, Bjørn Tore Hagen
Post by Bjørn Tore Hagen
[...]
Samme gjelder Audi 100 helt tilbake til 1983 ihvertfall, det kan jeg
bekrefte.. :-)
--
MVH
Eyvind Spangen
'87 Audi 100 Turbo
T. Hansen
2003-10-23 22:00:30 UTC
Post by T. Hansen
Post by Thomas Bjørseth
[...]
Hehe, blir nok ikke noe lettere da ;)

Problemet kommer da jeg skal inn i bilen igjen...hjelper ikke om jeg
får opp førerdøra, for jeg må inn bak for å koble batteriet
igjen....og det blir ett interessant problem siden jeg har varebil ;-)
--

TH

"Two bedrooms? Why do I need two bedrooms? I got
enough trouble maintaining activity in one."