Det ene hjulet på nesten ny tilhenger står plutselig fast...
S. Helleberg
2005-09-05 11:58:39 UTC
Hei,

Jeg har en Tysse tilhenger som jeg kjøpte ifjor som jeg skulle flytte litt
på igår kveld, etter at den hadde stått et par dager i en liten bakke med
brekket på. Men etter å ha tatt av brekket står det ene hjulet fast, jeg
prøvd å rikke masse med bilen frem og tilbake, spraye CRC alle steder jeg
kommer til på utsiden og innsiden av hjulet, men den står fremdeles bom
fast.

Noen som har noen gode forslag til meg?

På forhånd takk for alle tips og kommentarer :)
--
Stian.
www.webit.no/domener/
Jon O. Holtan
2005-09-05 12:03:22 UTC
Post by S. Helleberg
[...]

stor hammer og dælj til i midten av felgen.
Fungerer som regel greit. bremsene sitter på inni trommelen så crc
hjelper ikke her.

JOH
Jon O. Holtan
2005-09-05 12:04:22 UTC
Post by S. Helleberg
[...]
Ta av felgen og slå direkte på trommelen forresten, det er litt
tryggere.
Ellers samme fremgangsmåte

JOH
Runar Munkhaug
2005-09-05 12:29:32 UTC
Post by S. Helleberg
prøvd å rikke masse med bilen frem og tilbake, spraye CRC alle steder jeg
kommer til på utsiden og innsiden av hjulet, men den står fremdeles bom
Olje inn på bremsene?? Meget lurt.... Bytting av bremsesko neste..

Det som har skjedd er at bremsebelegget har "satt seg" mot trommelen i og
med at den har stått med brekket på. Skru av hjulet og bank på trommelen med
hammer til det slipper. Har du hatt inn olje inn i trommelen slik at det har
kommet olje på bremsebelegget så må du nok skifte det, ikke bare på den ene
siden, men begge sider slik at du ikke får deg en overraskelse med en henger
som skjener ut til siden når du skal bremse.

MVH
Runar
Håvard Midtkil
2005-09-05 12:49:21 UTC
Post by S. Helleberg
[...]
Jeg opplevde det samme på en ganske ny Tysse-henger (et halvt år
gammel eller noe). Det var kabelen fra "håndbrekket" som hadde rustet
fast inni strømpa si. Jeg fyllte på med smørespray, i alle
strømpeender, og etter ei stund så ordnet det seg. Jeg ville IKKE
brukt slegge på hjulene som en annen her foreslo - masse smøring av
kablene og så dra den igang, det gjorde susen her.

Om vinteren kan det også legge seg vann i strømpa dersom det ikke er
olje i den (oljen holder vannet på avstand). Det fryser, og da får du
samme problem.

Forøvrig skal du være forsiktig med å spraye CRC på selve bremsene -
har du fått olje på bremsebåndene bør du plukke det fra hverandre og
vaske med rødsprit e.l., ellers kan du få deg en overraskelse når du
prøver å bremse. Om du har sprayet olje i bremsen så kan det jo hende
det gjør at hjulet synes å løsne, men dersom det bare er fordi det er
olje på bremsebelegget/tromlen, så har du et alvorlig problem.

mvh,
Håvard
(ikke mekaniker)
Knut Solem
2005-09-05 12:54:09 UTC
Post by S. Helleberg
[...]

Kjent fenomen på disse hengerne.

For å løse ut låst brems kan du forsøke dette:
(Har fungert hver gang på min henger)
1. koble hengeren på bilen
2. sørg for at park. brems på hengeren er av
3. kjør fram en meter ca...
4. rygg litt, halv meter til en meter, -"raskt og bestemt"
Det kan være en fordel med litt vekt i hengeren for å få litt belastning på
hjulene.

For å unngå dette bør man ikke dra til ekstra hardt på park. bremsen på
hengeren.
Bare trekk opp håndtaket slik at det vipper over i riktig posisjon.
Dette vil bedre seg når du har brukt hengeren en del og fått slitt til
bremsene.

Men for all del ikke bruk crc o.l. inne i bremsetromlene.
Det har en veldig negativ innvirkning på bremsene.
Tror ikke at du ønsker deg bremser på kun et hjul på hengeren.
Det er ikke noe særlig trafikksikkert i en kraftig nedbremsing.
Du kan faktisk få ganske kraftig sleng på hengeren....
-Knut
S. Helleberg
2005-09-05 14:16:36 UTC
Post by S. Helleberg
[...]
Da var hjulet løst igjen. Tok det av og banket litt, og vips så var det løs.

Takk for alle svar :)
--
Stian.
www.webit.no/domener/
Anonym
2005-09-05 16:59:31 UTC
On Mon, 5 Sep 2005 14:29:05 +0200, "Knut Solem"
Post by Knut Solem
(Har fungert hver gang på min henger)
At du har vært nødt til å oppleve en slik feil mer enn en gang sier i
grunnen en god del om brukerne.
--
Anonymous car abuser!
1988 Audi 100 Turbo Quattro Avant - Til salgs!
2005 Nakamura Summit
Anonym
2005-09-05 17:00:38 UTC
Post by S. Helleberg
Post by S. Helleberg
[...]
Et lite tips.
Parker ALDRI med brekket på på hengeren, det er å be om trøbbel.
Legg heller noe foran hjulene ved parkering i bakke.
2005 Nakamura Summit
Tore Wik
2005-09-05 20:56:44 UTC
Post by Anonym
Post by S. Helleberg
[...]
Hva med å parkere på flatmark?
;-)
--
mvh
Tore Wik
Anonym
2005-09-05 21:02:15 UTC
Post by Tore Wik
Post by Anonym
Post by S. Helleberg
[...]
Det er desverre ikke alltid det er et alternativ.
2005 Nakamura Summit
Kjell T Svindland
2005-09-05 23:36:57 UTC
Post by Tore Wik
Post by Anonym
Post by S. Helleberg
[...]
Det er litt dumt å reise til Nederland eller parkere mellom pumpene på
en bensinstasjon hver gang man skal parkere. Det finnes knapt flatmark i
Norge. :-)
--
Kjell T Svindland The suespammers.org mailserver is located
69°41'N, 18°45'E in California; do not send unsolicited
http://home.no.net/kjellts/ email to my suespammers.org address
Tore Wik
2005-09-06 08:04:40 UTC
Post by Kjell T Svindland
Post by Tore Wik
Post by Anonym
[...]
Det ække alle som bor i Tromsø, da vettu:-)
--
mvh
Tore Wik
BBO
2005-09-06 09:52:35 UTC
Post by S. Helleberg
[...]
Hammer og meisel. Slå på bremsetrommelen rundt om, så løsner det til
slutt.
--
***@dod.no
Wenn im Zweifel, Volleistung! DoD#2101
'93 Audi 100 2.3E, '90 BMW 318i Er du i tvil, gi full gass!
Kjell T Svindland
2005-09-06 10:06:59 UTC
Post by Tore Wik
Post by Kjell T Svindland
Post by Tore Wik
Post by Anonym
[...]
Eller Stavanger eller Oslo eller Bergen eller Trondheim eller Årnes
eller Gjøvik. Det er noen få som bor på gamle deltatopper, på folkemunne
moer, som er ganske flate. Omkring Gardermoen er det mange flate
parkeringsplasser, og Mosjøen sentrum er rimelig sikker om man liker å
parkere uten håndbrekk, men det er unntakene i dette landet som er
småkupert nesten over alt der det ikke er fjellterreng. Ja, det er
nesten sånn at man må leite opp nærmeste bensinstasjon for å få peila
olja riktig. :-)
Frank
2005-09-06 13:46:33 UTC
Post by Tore Wik
Post by Kjell T Svindland
Post by Tore Wik
Post by Anonym
[...]
Passende steiner, de finnes over hele landet, som blokkerer
hjulene. For de som heller vil svi av litt penger, fås klosser
kjøpt på Biltema.
Knut Solem
2005-09-07 12:52:00 UTC
Post by Knut Solem
(Har fungert hver gang på min henger)
At du har vært nødt til å oppleve en slik feil mer enn en gang sier i
grunnen en god del om brukerne.

Helt klart det!
Vi kan jo regnes som ukyndige..........

Det sier vel egentlig mye mer om konstruksjonen av selve bremsesystemet.

Nei du, dette er en parkeringsbrems, og det sier kanskje noe om hva den skal
brukes til.
-Knut
Anonym
2005-09-07 16:38:29 UTC
On Wed, 7 Sep 2005 14:51:58 +0200, "Knut Solem"
Post by Knut Solem
Post by Anonym
[...]
Nei, det er en driftsbrems, en påløpsbrems, som tilfeldigvis har en
mulighet til å brukes som parkeringsbrems.
Det står sannsynligvis i dokumentasjonen som medfulgte hengeren at det
ikke anbefales å bruke den ved parkering.
2005 Nakamura Summit
Gunnar C. Strand
2005-09-08 08:16:35 UTC
Post by S. Helleberg
[...]
Samme hadde jeg på min Gaupen henger. Justerte bremsene og alt i orden.
--
Pappa Strand
'01 BMW 320i Touring ;-)
Gunnar C. Strand
2005-09-08 08:19:09 UTC
Post by S. Helleberg
Post by S. Helleberg
[...]
La den stå noen dager igjen med bremsen på så er det bare å finne fram
noe å banke med på ny.
--
Pappa Strand
'01 BMW 320i Touring ;-)